niedziela, 2 sierpnia 2015

Przegląd gdańskich zbiorników wodnych

Tytuł może nie jest zbyt zachęcający, lecz kryje się za nim opis miejsc, do których lubię biegać, tak zwyczajnie, regularnie, przed albo po pracy.

Wraz z rozbudowującą się dzielnicą Gdańsk-Południe, a także jako konsekwencja przemyśleń po wielkiej ulewie w 2001 roku w Gdańsku powstało sporo zbiorników retencyjnych. Część z nich otacza chodnik, stanowią więc miejsce spacerów mieszkańców okolicznych osiedli. Na brzegach wędkarze łowią ryby a w szuwarach mieszkają kaczki. Ot, takie nasze miejskie małe "jeziorka".


Dlaczego mam sentyment do tych "małych jeziorek"? Dlatego, że właśnie przy jednym z nich rozpoczynałem swoją przygodę z bieganiem. Pamiętam, że okrążenie o długości 1 km było pierwszym i chyba największym wyzwaniem jakie miałem w swojej biegowej przygodzie. Wiem ile wysiłku mnie ono kosztowało i jaką radość miałem, kiedy udało się je pokonać ciągłym biegiem. Z tego powodu, mijając Was, biegających dookoła swoich "małych jeziorek" niezależnie od tego ile kilogramów ze sobą dźwigacie, jakim tempem biegniecie czy jakie macie buty - mam do Was wielki szacunek. Pierwsze kółko jest najtrudniejsze. Teraz, wybierając trasę biegu bardzo często okrążenie takiego "jeziorka" jest dla mnie celem biegu, a różnego rodzaju kombinacje kilku "jeziorek" urozmaicają trasę.

W Gdańsku mamy 45 zbiorników retencyjnych. Niektóre z nich są całkiem spore - o obwodzie ponad 1 km. Powstały po to aby chronić nas przed powodziami, ale niejako przy okazji pełnią też rolę rekreacyjną. W nowym cyklu, który zaczynam opiszę część z nich właśnie w kontekście biegania. Poza elementami oczywistymi takimi jak obwód i nawierzchnia będę zwracał też uwagę na tzw. wartości dodane jak: siłownie obok, place zabaw, oświetlenie czy choćby bliskość schodów, na których można potrenować para-górskie podbiegi. Lista ta będzie sukcesywnie uzupełniana. Chętnie opiszę także zbiorniki, wokół których jeszcze nie biegałem, jeżeli dostanę od Was taką sugestię.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Podobne wpisy